+32475907900 info@wtczolder.be

Op 4 maart start ons seizoen en dit jaar zijn er enkele veranderingen, om te beginnen, de intrede van Whats app.  Nu kunnen we elkaar nog beter op de hoogte houden voor of na de rit.

De tweede verandering is dat Joske Bruis een collega krijgt, inderdaad Hilda heeft zich dit jaar ontpopt als een vurige verslaggeefster voor de damesgroep.

Zoals gezegd op 4 maart beginnen we eraan en het vriest nog als we vertrekken, we zien nog de sporen van het laagje sneeuw dat de dag voordien gevallen is, daarom doet een zwak winterzonnetje dan ook deugd.

De tweede rit heeft de sneeuw plaats gemaakt voor regendruppels.

We zijn getuige van de eerste kapotte banden van het seizoen, nadat Miel zijn eigen band heeft vervangen presteert Ludo het om ons tot driemaal toe te laten stoppen met pech.

Op paasmaandag vallen er niet alleen eieren uit de lucht maar die dag Hilda ontdekt haar schrijftalent, zo komt er een einde aan de alleenheerschappij van Joske Bruis.  We ontdekken dat de dames naar Kleine Brogel rijden en ook kennis maken met de eerste platte band.  Deze paasverrassing is voor Marita weggelegd.

Op 8 april zijn we in blijde verwachting van de lente die de dag ervoor zijn intrede doet.

Bij de dames zet de trend van de vorige week zich door en deze week mag Ghislaine een nieuw bandje steken.

Op 21 april is het niet alleen tijd voor de bloesemrit maar ook de zomer steekt zijn neus aan het venster, wat zeg ik zijn neus, het lijkt verdorie hoogzomer, alleen voor Leon is het toch geen zorgeloze dag.

Bij de tussenstop is hij zijn fiets kwijt, eerst lichte paniek, om dan te merken dat hij nog steeds op dezelfde plaats staan waar hij hem heeft achtergelaten.

Dit brengt zijn collega’s op slechte ideeen,  en na de rit verstoppen ze zijn fiets zodat hij nog eens kan zoeken.

Op 22 april rijden de dames een rit zonder kapotte banden en genieten van de bloesems onderweg.

Bij de heren daarentegen heeft Elie prijs.

Op 29 april gooit de regen roet in het eten en moeten we een week rusten.

Dan maar op naar 1 mei waar de wind de hoofdrol speelt. Onderweg worden de heren door 2 dames uitgescholden voor “ezels”, dat is toch wat we dachten, maar het was enkel een waarschuwing voor 2 ezels die voor de vrijheid hadden gekozen.

De dames bibberen van de kou, zo erg dat tijdens de koffiepauze meerdere dames hun beste overredingskracht moeten bovenhalen om een collega van het warm toilet terug op de fiets te krijgen.

Als klap op de vuurpijl krijgt Marita af te rekenen met een platte band.

Op 6 mei staat er voor de dames een heuvelachtige rit op het programma,  en je gelooft het nooit,  met weer een kapotte band, nu voor Martine.

Pinsteren betekent extrema outdoor in Houthalen, dus moet Elie de rit een beetje aanpassen.  Onderweg tikt Lambert het achterwiel van Ingrid aan met als gevolg dat er twee spaken over zijn van Lambert zijn voorwiel,  en dat hij kan tegen een slakkengangetje terug naar Zolder moet.

Pinkstermaandag dan, het zonnetje is weer een beetje van de partij en we overwinnen met veel goesting de beklimmingen die Elie voor ons in petto heeft.  Ludo is solidair met de dames,  en roept vrolijk “plat”.

Op 27 mei is het een zwoele rit, de zomer geeft er een lap op.

Valére past de rit een beetje aan zodat we meer in de schaduw kunnen rijden.  Onderweg speelt Eric met onze, kl*****  oei kleurpotloden.

Nadat hij plat rijdt laat hij Miel tot tweemaal toe een kapotte binnenband steken, en wanneer Miel één van zijn binnenbanden geeft kent Eric zijn krachten niet tijdens het oppompen en plooit hij het ventiel.

Genoeg pech voor één rit denk je dan, neen dus.  We merken een slag in het wiel van Valére.  Conclusie : er is gewoon een spaak verdwenen.   Valére besluit om de diensten van de VWB te testen en ondertussen in een plaatselijk café van een koffie te genieten.

Ook voor Hilda was het die dag zwoegen wanneer haar batterij plat bleek te zijn.

Op 3 juni rijden de dames richting Neerpelt en verzamelen de volgende platte band, met dank aan Marita.

Bij de mannen stuurt Elie zijn kat en Ludo neemt de honneurs waar.

10 juni gaat de geschiedenis in als de dag dat Leon niet van zijn fiets kan omdat hij vastzit in zijn klikpedaal en Miel zijn beste inbrekersmateriaal moet bovenhalen om hem te bevrijden.

Op 24 juni rijden de mannen van de eerste groep met ons mee, niet voor de laatste keer dit seizoen.

Bij de dames is de rit naar Kortenaken een geslaagde onderneming en dit keer, waar moeten we dit schrijven, zelfs zonder platte band.

Op 1 Juli zien de dames het groots en nemen hun pauze in een waar kasteel, chateau de la Motte.

Een engelstalige klant denkt plezant te zijn en komt naar de leeftijd van de jongste en de oudste dame informeren.  Hij wordt op gepaste wijze van antwoord gediend door Ria.

Bij de heren is het puffen onder de zomerzon en daarom gaan we naar Averbode op zoek naar de bekende ijskarren,  maar deze blinken uit door hun afwezigheid.

De volgende week houdt de hitte nog aan en de dames gaan hun visserskwaliteiten testen aan de vijver in Opoeteren.

De zomer weet van geen ophouden en op 21 Juli op onze nationale feestdag rijden de mannen naar Maastricht.   Ook dit blijkt geen gewone rit want onderweg zijn we opeens Leon kwijt, gelukkig vinden we hem net op tijd terug.  De dames kiezen Elsloo als bestemming en zijn Annie en Marita dankbaar voor zo’n mooie rit.

De dag erna rijden ze naar Gellik, en na, jawel,  een platte band voor Gerda ’s morgens leert Ria die dag dat je moet trappen anders geraak je niet vooruit met een fiets.

Begin augustus is het tijd voor de tweede hittegolf van dit jaar.

Op 5 augustus is het al de 51 ste dag dat de max temperatuur meer dan 25 graden bedraagt.  Het bewijs dat we de heetste zomer in jaren beleven.  Het gras kijkt ons dat ook verdort aan en de bomen zijn volledig van slag en verliezen dan hun bladeren al.

De verslaggeefster van de dames laat haar collega’s even in de steek om in Frankrijk het mooie weer te maken.

Op 15 augustus keren we terug naar een typische Belgische zomer, maar toch zijn de weergoden ons gunstig gezind op onze fusierit naar “de wissen”.

Een prachtige rit die door iedereen gesmaakt wordt, net zoals het broodje smos onderweg.

Eind augustus zijn de ochtenden al iets frisser, iets wat we niet meer gewoon zijn.  De ritten daarentegen blijven nog steeds puur genieten.

Begin september rijden we, daags na de transplantoux,  onze gezamelijke rit naar Scherpenheuvel voor de jaarlijkse inzegening van onze fietsen.

En jawel hoor, het was alweer een tijdje geleden maar nog eens een platte band.  Valére doorbreekt met een knal de reeks van ritten zonder platte banden.

Niet alleen de platte banden zijn  terug, maar ook de zomer geeft zich nog niet gewonnen,  we zijn vertrokken voor een heerlijke nazomer.

Bij de dames heeft het vakantievirus toegeslagen, nu ze nog kunnen genieten van de nazomer.

Op 23 september doet de herfst zijn intrede en regent het, dus zijn we maar met 2 zotten het weer trotseren, he Miel.

Ondertussen zitten we al in oktober en maakt de tweede groep op 14 oktober kennis met het begrip “paaltjesrit”.

Ria maakt dan weer kennis met een mountainbiker die haar pardoes onderuit rijdt.  Gelukkig kan ze, enkele schaafwonden rijker, haar weg verderzetten.

Ook de zon weet van geen ophouden en geeft er nog eens een ferme lap op.

Op 21 oktober gooit Elie alle remmen los en schuift ons een zware rit voor de wielen.

De dames korten hun rit in omdat een metgezel de korte broek had aangedaan en onderweg de koude gevaarlijk hoog voelt opstijgen.

Ondertussen zijn we alweer aanbeland aan de laatste rit van het seizoen.

Het is fris aan de vis, maar we kunnen uitkijken naar een lekker warm drankje met een stuk taart, dat op ons staat te wachten in de blokhut.

Wat kunnen we nu besluiten van het seizoen 2018 :

Een prachtige zomer waar alle warmterecords werden gebroken, een mooie nazomer, zo goed als geen regenval , prachtige ritten, veel plezier en gelukkig geen zware incidenten.

We hebben dit jaar de fietsenmakers goed gesponsord wat binnenbanden betreft, zeker de dames hebben goed hun best gedaan.

We hopen dat dit seizoen even fantastisch wordt als vorig jaar.